Några exempel på tidningsannonseringen vid tiden för Montblancpennans återintroduktion i Sverige. Annonskampanjen bedrevs i flera tidningar under hösten 1951.
Montblanc införde ett systematiskt modellbeskrivningssystem i början på 1934 samtidigt började man tillverka pistongfyllare som svar på Pelikans framgångar med sin skruvpistong. I de tresiffriga modellbeteckningarna svarar första siffran svarade mot kvaliteten (1xx- Meisterstück, 2xx-standard, 3xx-ekonomiserien) storleken på den berömda Montblancstjärnan varierar också mellan modellerna och den är i regel inte fylld i 3-seriens pennor. Den andra siffran i beteckningen indikerar fyllnadssystem (x2x - är en pushknob eller buttonfiller filler, x3x är pistongfyllare när man designar om modellserien 1949-1950 så ändrar man den beteckningen till x4x. Den sista siffran betecknar storleken på pennan och i x4x serien tillverkades det en model 142 (från 1950), 144, 146 mellan ca 1949-1960. Från och med 1952 så ersatte 149 modellen den tidigare flaggskeppsmodellen 139. De pennor i x4x serien som tillverkades för export har Masterpiece på bandet snarare än Meisterstück. Blyertspennan fanns i två olika storlekar en kort (med beteckningstillägget "K") och en fulllängdsmodell med grundbeteckningen x72. Vid denna tidpunkt införde man även skolpennan "Monte Rosa" i sortimentet. Den förekommer i två olika varianter en med guldpläterade detaljer och en med metalldetaljerna i chrome.
Serie | 2 | 4 | 6 | 9 | Pencil (x72) |
---|---|---|---|---|---|
740-serien (Meisterstück) | 130,00 | 140,00 | - | - | 66,00 |
640-serien (Meisterstück) | 104,00 | 118,00 | - | - | 56,00 |
140-serien (Meisterstück) | 72,00 | 84,00 | 96,00 | 140,00 | 26,00 |
240-serien | 44,50 | 49,50 | 59,50 | - | 19,50 |
340-serien | 29,50 | 34,50 | - | - | 13,75 |
440-serien | 44,50 | - | - | - | - |
Ovanstånde priser kommer från annonser från 1952. Vad gäller blyertspennan så hade de samma pris oavsett om det var den långa eller korta modellen.
Parker '51 är en av världens mest sålda pennor - över 20 miljoner exemplar har sålts världen över. Här är några annonser från 1952-54, notera att man under hela perioden där trycker på att det är den nya Parker '51 pennan. Ny här används mest för att särskilja pennan med "foto-fyllmekanismen" (eller vad vi kanske oftast kallar den idag Aerometricen) från den tidigare Vacumatic mekanismen. Fotofyllmekanismen släpptes redan 1947 i USA och man prioriterade inte exportmarknaden i någon större utsträckning.
Under en hel del år använde man sig av dessa annonser med olika män och kvinnohänder som håller i pennan. Textmässigt varierar fokus från att belysa de tekniska nyheterna och förbättringarna som i de ovanstående annonserna till att belysa mer dess nödvändighet för den framgångsrike mannens eller kvinnans framtoning.
En bra penna av hög kvalitet verkar ha varit ett säkert kort för diverse bemärkelsedagar och högtidliga tillfällen. Priserna på Parker'51 pennorna under första halvan av 1950-talet är angivna i tabellen dena och jämfört med Montblanc priserna listade ovan så är de påfallande höga: 96,00kr för en enkel penna med Lustraloyhuv och 115,00 för en med guldpläterad huv.